Nie ma nic przyjemniejszego niż zdobywanie górskich szczytów na rowerze. Pokonywanie własnych słabości buduje charakter i dodaje nam pewności siebie. Jednak górska jazda wymaga od ridera dobrej kondycji i ciągłego doskonalenia techniki jazdy.
Rower biegowy to świetna alternatywa dla rowerka na bocznych kółkach. Dzieci, które zaczynały swoją przygodę z rowerem na biegówce, szybciej uczą się utrzymywać równowagę na jednośladzie. Z naszego poradnika dowiesz się, jak wybrać odpowiedni rower biegowy dla malucha.
Czy w stanie epidemii koronawirusa mogę wyjść na rower? Jeśli tak, to jak się zabezpieczyć, aby nie narażać siebie i innych? COVID-19 to zupełnie nowe zjawisko, dlatego zanim wyjdziesz z domu musisz dobrze się przygotować.
Rowerzysta jako uczestnik ruchu musi stosować się do przepisów ruchu drogowego. Które przepisy są najważniejsze? Wybraliśmy dla Was podstawowe przepisy, które bezwzględnie musi znać każdy rowerzysta.
Zwiedzanie Polski na dwóch kołach to doskonały pomysł na urlop w Polsce lub weekendowy wypad. Przygotowaliśmy dla Was przegląd malowniczych tras rowerowych w różnych zakątkach naszego kraju.
Marzysz o przemierzaniu górskich szlaków na rowerze MTB? Potrzebujesz niezawodnego i mocnego roweru, który sprawdzi się na zróżnicowanych trasach. Podpowiemy Ci jak wybrać dobry rower MTB w niewygórowanej cenie.
Jeśli rozważasz kupno swojego pierwszego roweru MTB musisz wiedzieć w jakie akcesoria powinien być wyposażony dobry rower tego typu. Jakie elementy wyposażenia są kluczowe dla MTB? Przede wszystkim hamulce, opony i dobry napęd.
Najpierw jednak musisz odpowiedzieć na następujące pytania – jak często będziesz jeździć i ile chcesz wydać na rower. Do jazdy rekreacyjnej od czasu do czasu wystarczy podstawowy model roweru MTB. Jeśli chcesz jeździć więcej i planujesz trudniejsze trasy, wówczas trzeba zainwestować w mocniejszy i lepiej wyposażony sprzęt. Wybraliśmy dla Ciebie modele od 1000 zł do 3000 zł, które sprawdzą się na kamienistych, górskich trasach.
Jakie hamulce do roweru MTB?
Jazda górska to nie tylko wspinanie się pod górę – to również strome zjazdy. Leśne ścieżki w górach kryją w sobie wiele niespodzianek, dlatego ważne jest abyś mógł w porę zareagować na powalony konar za zakrętem lub zwierzęta wybiegające nagle na trasę. Górski szlak to nie ścieżka rowerowa – będzie kurz i błoto.
W góry zdecydowanie najlepsze będą hamulce tarczowe hydrauliczne. Klasyczne V-brake są dobre na szosę i do miasta – w terenie musisz mieć coś mocniejszego. Przede wszystkim zapewniają bardziej precyzyjną kontrolę prędkości – to bardzo istotne, aby bezpiecznie zjechać z dużej góry. Co ważne, takie hamulce pracują cały czas tak samo – ich moc i precyzja nie zmieniają się bez względu na ilość kurzu, błota i wody.
Jakie opony do roweru MTB?
Oczywiście stawiamy na opony terenowe, ale uwaga – tutaj znów musisz odpowiedzieć sobie jaki jest Twój styl jazdy. Możesz wybrać gumy z agresywnym bieżnikiem, na których pojedziesz na trudnej nawierzchni, ale na ścieżkach utwardzonych rower będzie jechał jakby ciężej. Dla tych, którzy chcą na rowerze MTB uprawiać relaksującą turystykę górską polecamy opony, których bieżnik ma wyższe klocki po bokach, a środek opony jest łagodniejszy. Wówczas mamy zapewnioną stabilność boczną na zakrętach, a tych w górach bywa sporo. Na takiej oponie pojedziesz szybciej na szosie i ścieżce utwardzonej, bo będzie mieć niższe opory toczenia.
Stawiaj na opony o podwyższonej odporności na uszkodzenia – zróżnicowane podłoże – kamienie, wystające korzenie to potencjalne ryzyko uszkodzenia gumy i wtedy trzeba przerwać wycieczkę i naprawiać oponę.
Ile biegów powinien mieć rower górski?
Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie – wszystko bowiem zależy od Twoich potrzeb i stylu jazdy. Zakres przełożeń w rowerze górskim powinien oferować bieg na różne stopnie trudności podjazdów. Nie tyle liczba biegów co płynność zmiany i szybka reakcja osprzętu to kryteria, którymi powinieneś się kierować. 24 biegi to – przód 3, tył 8 to dobra konfiguracja dla roweru górskiego. Pamiętajmy jednak, że to nie liczba biegów a zębatki są kluczowe dla sprawnego funkcjonowania napędu. Nie musisz być ekspertem – producenci jak np. Shimano dzielą osprzęt na grupy dla konkretnych sportów. Zatem rowery MTB wyposażane są w osprzęt dedykowany. Im droższe przerzutki tym lżejsze i wytrzymalsze, a mechanizmy w nich zastosowane bardziej zaawansowane. Damskie modele rowerów MTB różnią się od męskich ramą – tutaj rura górna jest lekko obniżona, a w droższych modelach mamy zainstalowane dedykowane, damskie siodełko. Pozostałe elementy osprzętu nie różnią się między sobą.
Rower MTB do 1000 zł
W tej grupie przedstawimy rowery do jazdy rekreacyjnej, dla miłośników okazjonalnej jazdy górskiej. Spójrzmy prawdzie w oczy – za taka cenę nie kupimy roweru, na którym zjeździmy cały świat. Są to sprzęty do jazdy po mało wymagających trasach, ale jeśli chcesz jeździć na spacery do lasu jednośladem nie potrzebujesz wydawać więcej. Rower Laser Full Disc 26″ oferuje w tej cenie w pełni amortyzowaną ramę. Jednak ta rama jest stalowa, więc rower jest po prostu ciężki. Jazda będzie zatem komfortowa, ale jak trzeba będzie rower przenieść nad powalonym konarem albo zwyczajnie wynieść z piwnicy w bloku, może być trudno.
Rower MTB do 2000 zł
Jeśli chcesz mieć niezawodny rower na dłuższe trasy, modele w przedziale do 2000 zł spełnią Twoje oczekiwania. Rower górski Blade 27,5 1.0 polskiej marki Tabou oferuje 24 biegi na przerzutkach Shimano. Zbudowany na aluminiowej ramie o sportowej geometrii – dzięki temu jest zwinny i dobrze się nim manewruje na krętych ścieżkach. Hamulce tarczowe w standardzie zapewniają bezpieczne zatrzymanie roweru w każdych warunkach. Dwukomorowe obręcze i dobrze dobrane w teren opony – z pewnością dasz sobie radę w zmiennym terenie. Podobną konfigurację mają modele Kross z linii Argessor, ale są droższe.
Rowery MTB do 3000 zł
W tych modelach znajdziemy bardziej zaawansowane technologię i ten pułap cenowy polecamy wszystkim, którzy chcą potraktować przygodę z MTB nieco poważniej. W granicach trzech tysięcy kupisz dobrze wyposażony rower z komfortowym zawieszeniem. Rower BLADE 29 3.0 Tabou z osprzętem z grupy Shimano Deore to sprzęt w sam raz dla osób, które chcą jeździć więcej lub amatorsko się ścigać. Wyposażony w amortyzator powietrzny ze skokiem na poziomie 100 mm pozwoli na bezpieczne pokonywanie kamienistych tras. Zbudowany na ramie z hydroformowanego aluminium w trzech rozmiarach do wyboru. Mocne tarczowe hamulce Shimano sprawdzą się w trudnych warunkach.
Możemy porównać go z modelem Kellys Gate 30, który jest kilkaset złotych droższy. Tak jak w przypadku Blade rama amortyzowana jest widelcem powietrznym. Przerzutki Shimano Deore, które oferują płynną pracę nawet podczas bardzo dynamicznych zmian. Opony legendarnego producenta Schwalbe Rapid Rob z wysoką ochroną antyprzebiciową to z pewnością duży atut.
Rower MTB – nowy czy używany
Z kupnem używanego roweru jest podobnie jak z kupnem używanego samochodu – nigdy nie wiesz, czy sprzedawca był z Tobą szczery. Co prawda wymiana osprzętu nie generuje takich wydatków jak naprawa samochodu, jednak kupujemy rower po to, aby na nim jeździć, a nie go naprawiać. Z pewnością za rower używany zapłacisz mniej, ale jak widać nie trzeba wydać wielkich pieniędzy na nowy dobrze wyposażony rower.
Dobry rower MTB, czyli jaki?
Rower MTB powinien być niezawodny, bo to gwarantuje Twoje bezpieczeństwo na trasie. Wybór roweru to kwestia bardzo indywidualna – warto jednak zwrócić uwagę na komfort jazdy i moc sprzętu. Górskie wyprawy rowerowe mają Ci sprawiać przyjemność i dawać zdrową porcję aktywności. Jeśli chcesz zacząć się ścigać lub planujesz częste wyprawy to postaw na droższe, mocniejsze modele. Przed zakupem warto pojechać do sklepu i wsiąść na wybrane modele. Dzięki temu sprawdzisz, czy odpowiada Ci siodełko, czy chwyty dobrze leżą w dłoni. Ułożenie manetek i dźwigni też jest istotne, abyś mógł wygodnie sterować rowerem.
Wybierając rower nie kieruj się opiniami z Internetu – jest ich tysiące i wprowadzą tylko zamęt w Twojej głowie. Pamiętaj – to co jest odpowiednie dla kogoś innego, niekoniecznie sprawdzi się u Ciebie.
Sport uprawiamy dla zdrowia i przyjemności. Jazda na rowerze, aby sprawiała nam radość musi być komfortowa. Siodełko rowerowe to taki element wyposażenia, który odpowiada właśnie za wygodę i odpowiednie ułożenie ciała na rowerze.
Jak dobrać siodełko do roweru?
Wybór odpowiedniego siodełka rowerowego to bardzo indywidualna kwestia. Inne siodełko wybierze kobieta, która dojeżdża do pracy na rowerze miejskim, a jeszcze inne mężczyzna uprawiający kolarstwo szosowe. Setki modeli i duże zróżnicowanie cen nie sprzyjają łatwemu podejmowaniu decyzji zakupowej.
Nasz poradnik powstał po to, aby wskazać podstawowe różnice pomiędzy siodełkami do różnych rowerów. Dzięki temu łatwiej będzie wybrać takie, które sprawi, że jazda będzie tylko i wyłącznie przyjemnością.
Jakie powinno być dobre siodełko rowerowe?
Odpowiedź jest z pozoru prosta – siodełko powinno być wygodne. Dobrane indywidualnie do Twojej anatomii. Należy pamiętać o jednym – budowa ciała każdego człowieka jest inna. Bez względu na płeć wymiary będą się różnić, rozstaw kości kulszowych wcale nie idzie w parze z szerokością miednicy.
Kiedy siedzisz na rowerze, ciężar Twojego ciała opiera się na kościach kulszowych. Ważna jest również pozycja w jakiej jeździsz. Kości kulszowe zbliżają się bowiem do siebie, w miarę jak pochylasz ciało.
Jak zmierzyć rozstaw kości kulszowych?
Pomiar kości kulszowych możesz zrobić samodzielnie w domu. Potrzebujesz miarki i materiału, na którym odciśnie się ciało – gruba tekstura, styropian, jakaś pianka. Kiedy na niej usiądziesz odcisną się dołki – rozstaw pomiędzy nimi to właśnie wymiar potrzebny do dobrania siodełka. Do otrzymanego wyniku dodajemy 20 – 40 mm. Taka szerokość siodełka będzie dla Ciebie optymalna. Dobrym rozwiązaniem jest również wizyta w sklepie rowerowym. Producenci proponują różne systemy, które mają ułatwić wybór siodełka. Jedni mają specjalne siedziska z żelu inni mierzą rozstaw kości – bez względu na metodę na pewno ułatwią Ci wybór.
Sam pomiar to jedno, ale pamiętajmy również o tym, że na rowerze ciało jest w ruchu. Pedałujemy, zmieniamy pozycję – czasem pod górkę jedziemy na stojąco. Krawędzie siodła nie powinny nas wtedy ocierać, bo po dłuższym dystansie będzie bolało.
Twarde czy miękkie siodełko rowerowe
Z pozoru wydawałoby się, że miękkie siodełko jest najwygodniejsze. Przecież na miękkiej kanapie siedzi się wygodniej. I znów – na rowerze nie siedzisz – jedziesz na nim, ciało się porusza. Zatem siodełko nie tyle powinno być miękkie co dobrze amortyzować wstrząsy podczas jazdy.
Do wyboru mamy kilka opcji – jedną z nich jest amortyzowana sztyca podsiodłowa. Znajdująca się wewnątrz rurki sprężyna lub sztyca pantografowa to dobre rozwiązanie na poprawę komfortu jazdy.
Możemy również spotkać siodełka z elastomerem. O co chodzi? Jest to tworzywo o silnych właściwościach sprężystych. Odkształca się i wraca do pierwotnego położenia, doskonale chłonie wstrząsy i uderzenia – nawet o dużej sile. Pamiętacie siodełka na sprężynach? To właśnie elastomer je zastępuje.
Kolejnym dylematem jest wybór: siodełko żelowe czy piankowe? Żelowe są droższe, ale w parze z ceną idzie również komfort jazdy. Nowoczesne tworzywa żelowe doskonale pochłaniają wstrząsy i co ważne są trwałe. Żel nie zmienia swoich właściwości w miarę częstego i długiego użytkowania. Siodełka żelowe są droższe, ale posłużą Ci zdecydowanie dłużej.
Komfort jazdy to nie tylko miękkość – pamiętajmy o wyborze właściwej wyściółki. Wybieramy siodełko wyściełane naturalną skórą lub materiałem syntetycznym, ale takim który zapewnia prawidłowe odprowadzanie wilgoci. Dzięki temu unikniesz bolesnych odparzeń.
Inny rower i styl jazdy – inne siodełko
Kiedy wiemy, jaki rozmiar siodełka wybrać skupmy się na jego właściwościach. Jak już wyżej wspomnieliśmy – wszystko zależy w jaki sposób i na czym jeździsz. Wciąż pokutuje mi, że im szersze siodełko tym będzie wygodniej – to nieprawda. Szerokie siodełka sprawdzą się na krótkich dystansach, dla osób jeżdżących wyłącznie rekreacyjnie. Krótka charakterystyka podstawowych rodzajów siodełek pomoże Wam zawęzić pole poszukiwań idealnego siodła.
Siodełko do roweru szosowego
Charakterystyczne – wąskie i długie siodełko do szosówki jest bardzo twarde. Paradoksalnie może okazać się bardziej komfortowe niż szerokie i miękkie siodełka. Dlaczego tak się dzieje? Twarda wyściółka i niewielka powierzchnia siodełka to mniejszy obszar, na którym styka się ono z ciałem. Siodełka dla kolarzy szosowych coraz częściej oparte są na tytanowych prętach i stelażu z włókna węglowego. Są to materiały, które perfekcyjnie pochłaniają drgania.
Coraz częściej takie siodełka posiadają specjalny otwór biegnący w środku siodełka. Polecane są szczególnie mężczyznom – anatomicznie umiejscowione wgłębienie ma za zadanie niwelować nacisk na delikatne partie ciała. Są to siodełka, na których jeździ się w pozycji sportowej – plecy rowerzysty nachylone są pod kątem 15°.
Uwaga! Do siodełka szosowego trzeba się dłużej przyzwyczajać i konieczne jest noszenie spodenek kolarskich z wkładką. Są to modele dla osób, które trenują częściej niż raz w tygodniu i pokonują dłuższe dystanse. Niedzielny kolarz nie doceni jego właściwości.
Siodełko do roweru górskiego
MTB to sport wymagający – częste zmiany ukształtowania terenu, jazda po kamieniach i korzeniach. Dobre siodełko MTB to takie, które zapewni Ci komfort jazdy i będziesz mógł czerpać pełną satysfakcję z cudownych widoków. Po pierwsze są bardziej miękkie niż siodełka szosowe, na amortyzowanych sztycach. Możemy spotkać modele z dziurą jak w szosówkach lub nacięciem z tyłu – wybór zależy tutaj od upodobań ridera.
Kształt siodełka dostosowany jest do pozycji w jakiej jeździ się po górach. Po pierwsze ciało pochylone jest w tym przypadku o 30° – 60° w zależności od wymagań trasy. Po drugie podczas jazdy górskiej zdarza nam się wstawać na trudnych podjazdach pod górę. Siodełko MTB powinno zatem umożliwiać nam zmianę pozycji w sposób płynny.
Siodełko do roweru miejskiego
„Kanapa” to szerokie i miękkie siodełko, które często wyściełane jest skórą. Dużo żelu, do tego sprężyny lub elastomer, tak aby po przejechaniu kilku kilometrów po chodnikach nie przyprawiło nas o bóle kręgosłupa i miednicy. Szerokie siodełko jest odpowiednie do jazdy w pozycji wyprostowanej.
Uwaga! Miękkie i szerokie siodełko może się okazać przekleństwem na długich dystansach. Gruba wyściółka nie zapewnia właściwego odprowadzania wilgoci i wówczas narażamy się na bolesne odparzenia.
Siodełko idealne
Spójrzmy prawdzie w oczy – po wielu godzinach jazdy każdy z nas odczuje dyskomfort. Właściwie dobrane siodełko może te odczucia znacznie złagodzić. Pamiętajmy, że chodzi o podparcie dla kręgosłupa – jazda na rowerze ma być nie tylko relaksująca, ale również zdrowa.
Podsumujmy więc na co zwracać uwagę:
- Dopasowanie do anatomii – najlepiej wypróbować wybrane modele, usiąść i sprawdzić, czy są wygodne.
- Materiały, z których siodełko jest wykonane – żel, odprowadzająca wilgoć wyściółka.
- Amortyzacja – drgania podczas jazdy wpływają nie tylko na nasz komfort, ale również stan naszego kręgosłupa.
- Prawidłowe ustawienie wysokości siodełka i jego nachylenia – nie możesz zsuwać się na nim podczas jazdy.
W jakie akcesoria musimy wyposażyć rower zgodnie z przepisami o ruchu drogowym? Bez czego nie obędziesz się w trasie, a co przyda się podczas jazdy po mieście. Z naszego poradnika dowiesz się, co kupić do roweru, aby jazda była przyjemna i bezpieczna.
Mieszkańcy polskich miast coraz częściej poruszają się rowerem po mieście. Dzięki temu segment rowerów miejskich wciąż rośnie i się rozwija, a wybór tych modeli jest coraz większy. Jaki wybrać dobry rower miejski? Zapraszamy do lektury naszego poradnika.
Zima to żaden powód, żeby rezygnować z jazdy na rowerze. Z odpowiednim przygotowaniem poradzisz sobie w każdych warunkach. Bez względu na to, czy jeździsz na rowerze po mieście czy lubisz jazdę terenową – Twój rower nie musi zimą kurzyć się w garażu. Z naszego poradnika dowiesz się, jak przygotować sprzęt i jak ubrać się na rower zimą.