Strona główna Porady rowerowe Opony zimowe do roweru
opony rowerowe na zime

Opony zimowe do roweru

przez Robert Kowalski
Published: Last Updated on 190 wizyt

Co sezon zmieniamy opony w samochodach, czy powinniśmy również wymieniać opony w rowerze? Mit o tym, że nie jeździ się na rowerze zimą przechodzi do lamusa. Miłośnicy MTB nie rezygnują z ostrej jazdy po śniegu, bo jest jeszcze bardziej ekscytująca. Są również tacy, którzy w mieście dojeżdżają do pracy rowerem zimą, bo kto chciałby stać w korkach? Warto zatem zadbać o sprzęt i swoje bezpieczeństwo, zakładając na obręcze odpowiednie – zimowe opony rowerowe.

Zima w mieście – jakie opony zimowe do roweru?

Zima w mieście jest dla rowerzystów łaskawa. Jeśli chcesz dojeżdżać zimą rowerem do pracy, zakup specjalistycznych opon zimowych do roweru nie jest konieczny. Ścieżki rowerowe są na bieżąco odśnieżane i sypane piaskiem lub solą. Jeździmy zatem po suchym lub mokrym asfalcie, czyli prawie tak, jak przez resztę roku. Prawie, bo możemy na swojej drodze spotkać i zaspę, i zamarznięte kałuże. W tym przypadku najważniejsze jest, aby opona nie była „łysa”, wybierzmy oponę z odpowiednim bieżnikiem. Klocki rozłożone luźno poprawią przyczepność, będziemy jechać wolniej bo zwiększą się opory toczenia, ale nic nas nie zaskoczy. Jeśli chcesz jeździć rowerem zimą w mieście lub po utwardzonych ścieżkach nie montuj w swoim rowerze opon z kolcami – na twardej nawierzchni kolce z czasem wbiją się w oponę i po sezonie taka guma będzie do wyrzucenia.

Biała jazda MTB – opony zimowe na śnieg

Miłośnicy górskiej jazdy uwielbiają emocje i prędkość – jazda po śniegu to mega frajda, więc nie chowajmy roweru do garażu. Leśne szlaki zimą to jazda po śniegu, często wysokim. W takich warunkach najlepiej sprawdzą się zimowe opony terenowe bez kolców lub takie, które przeznaczone są do jazdy po piasku. Właściwie rozłożone klocki bieżnika zapewnią odpowiednią przyczepność i stabilność boczną. Dzięki temu na zakrętach rower będzie trzymał się drogi i nie zaliczymy bolesnej wywrotki. Pamiętajmy, aby klocki w bieżniku były rozłożone tak, aby zapobiegać oblepianiu opony śniegiem i błotem. Jeśli na oponie utworzy się jednolita i śliska warstwa, tracimy przyczepność i może zrobić się naprawdę niebezpiecznie. Szukaj zatem opon, które mają wysokie właściwości samooczyszczania.

opony zimowe do roweru

Dla kogo przeznaczone są opony z kolcami?

Kolce w oponach zimowych do roweru nie przydadzą się, gdy poruszasz się głównie po śniegu lub asfalcie. Jest to rozwiązanie tylko i wyłącznie na lód. Na oblodzonej nawierzchni kolce wbijając się będą zapewniać odpowiednią przyczepność. Jak wybrać oponę z kolcami? Należy zwrócić uwagę na rozstaw kolców na bieżniku opony. Jeśli będziemy jeździć po pokrytej lodem nawierzchni utwardzonej np. asfalcie kolce powinny być umiejscowione na bocznych krawędziach opony. Jest to bardzo ważne, bo jak pisałam wyżej – jazda na kolcach po utwardzonej nawierzchni skutkuje uszkodzeniem zarówno opony, jak i dętki.

Dla fanów ekstremalnego, zimowego MTB najlepsze będą opony z kolcami umiejscowionymi na środku agresywnego, terenowego bieżnika. W ten sposób uzyskamy przyczepność na nieprzewidywalnych górskich trasach, gdzie możemy trafić zarówno na zaspy, jak i oblodzone fragmenty szlaku. Takie opony nie uchronią nas zupełnie przed uślizgiem, ale z pewnością nie zaliczymy bolesnych wywrotek.

Garść praktycznych porad – jak dopasować opony zimowe do roweru?

Jeśli planujesz jeździć na rowerze zimą, a Twój styl jazdy wymaga zmiany opon na zimowe, musisz dobrać je, biorąc pod uwagę kilka istotnych czynników. Najistotniejszą kwestią jest dopasowanie rozmiaru opony zimowej do posiadanych przez nas obręczy. Za szeroka opona będzie słabo trzymać się na obręczy. Najlepszym rozwiązaniem jest sprawdzenie oznaczeń, które producent umieścił na obręczy lub na bocznej ścianie opon, które były już uprzednio dopasowane. W ten sposób, będziemy mieć pewność, że parametry się zgadzają.

Sprawdzajmy też, czy wybrana przez nas szerokość i wysokość opony będą odpowiednie do naszego roweru. Jazda po zaśnieżonych i mokrych nawierzchniach wymaga zamontowania w rowerze błotnika, a to ogranicza jeśli chodzi o rozmiary opony. Gdy wybierzesz oponę za wysoką – będzie ona nie tylko ocierać się o widelec, ramę, utrudniać pracę przerzutek. Może się też okazać, że przednia opona podczas skręcania będzie zahaczać o Twoją nogę. Podczas jazdy zimą, istotne jest również obniżenie ciśnienia w oponach – w ten sposób uzyskamy odpowiednią przyczepność i nie zniszczymy ogumienia.

Powiązane artykuły