Strona główna Porady rowerowe Jaki rower wybrać do jazdy po mieście?
wybór roweru miejskiego

Jaki rower wybrać do jazdy po mieście?

przez Robert Kowalski
Published: Last Updated on 191 wizyt

Polskie miasta opanowują rowerzyści i bardzo dobrze – to ekologiczny i zdrowy sposób na przemieszczanie się. Nie stoimy w korkach, a przy okazji mamy z tego niesamowitą frajdę. To świetna dawka codziennej aktywności i duża oszczędność pieniędzy na dojazdy. Jaki zatem rower kupić, aby wygodnie poruszać się po mieście?

Ile pieniędzy wydać na rower?

Cena roweru uzależniona jest od jego marki i wyposażenia. Podstawą jest rama i dobrane do niej komponenty, czyli osprzęt – amortyzatory, napęd, przerzutki, typ układu hamulcowego, obręcze i opony. Do tego siodełko, manetki i istotne akcesoria typu oświetlenie czy błotniki. Wprost proporcjonalnie do ich jakości i zaawansowania technologicznego wzrośnie wartość naszego roweru. Ceny rowerów aktualnie plasują się od ok. tysiąca złotych do… no właśnie – górna granica to cena dobrego samochodu. Skupmy się jednak na rowerach w cenach osiągalnych dla znakomitej większości mieszkańców polskich miast.

Typy rowerów idealnych do miasta

Gdy myślimy o rowerze miejskim od razu przychodzi nam na myśl elegancki holender lub cruiser, obowiązkowo z koszykiem na kierownicy. Taki rower będzie idealny na trasy utwardzone, ścieżki rowerowe i asfalt. Wyglądają pięknie, są niesamowicie stylowe – szczególnie Panie je uwielbiają. Na takim rowerze można dojeżdżać do biura w lekkiej sukience, nie musisz wbijać się w trykot rowerowy. Pamiętajmy jednak, że najczęściej posiadają one sztywny widelec, co oznacza zero amortyzacji na dziurawym chodniku. Za przyzwoicie wyposażoną holenderkę zapłacimy około 2000 złotych, a jeśli nie jeździmy często to model za połowę tej ceny będzie wystarczający.

Jeśli nasz rower ma służyć zarówno do dojazdów w mieście, jak i na weekendowe wypady na łono natury, zdecydowanie lepszy będzie rower crossowy lub turystyczny. Ramy są tutaj amortyzowane, opony z bieżnikiem, na których pojedziemy bezpiecznie również w terenie. W przypadku roweru turystycznego możemy liczyć na wygodniejsze, szerokie siodełko – w końcu stworzony jest do jazdy na długich dystansach. Rower crossowy to świetny wybór, bo jest on po prostu wszechstronny – zarówno do miasta, jak i w teren. W tego typu rower warto zainwestować – wydając ok. 3000 złotych mamy pewność, że rower będzie niezawodny przez wiele sezonów.

para jeździ rowerem po mieścieA może e-bike?

Najdroższym rowerem miejskim będzie rower elektryczny – to spory wydatek, bo taki rower może kosztować powyżej 10 000 złotych. Rower elektryczny ma tę zaletę, że posiada silnik, który wspiera nasz wysiłek podczas pedałowania. Warto przemyśleć taki zakup, gdy dojeżdżamy codziennie do pracy w mieście. Rower elektryczny jest szybszy od tradycyjnego, a przede wszystkim jazda na nim nie wymaga tak dużego wysiłku – do pracy dojedziemy na nim świeży, jak przysłowiowy pączek róży.

Gdzie najlepiej kupić rower?

Prawidłowa odpowiedź jest jedna – w sprawdzonym i polecanym sklepie rowerowym stacjonarnym lub internetowym. Po pierwsze możemy liczyć na fachową poradę, pracują tam ludzie, którzy naprawdę znają się na rowerach. Otrzymujemy rower profesjonalnie skręcony – wszystkie układy są odpowiednio wyregulowane. Kolejnym atutem jest gwarancja, przeglądy serwisowe i okresowe, oraz w razie potrzeby naprawy. Zapłacimy z pewnością więcej niż w markecie, ale jakość towaru i usług jest tego warta.

Zakup roweru w sklepie internetowym pozwoli nam zaoszczędzić – zwykle jest taniej i można liczyć na fajne promocje na sprawdzone marki. Dobry sklep internetowy udostępnia kompletne dane techniczne modelu, oferuje wsparcie specjalistyczne i wygodne zasady dostawy i gwarancji na rower.

Osoby, które mają szerszą wiedzę na temat rowerów mogą zdecydować się na zakup sprzętu używanego. Będzie taniej, ale trzeba dobrze obejrzeć rower, bo może posiadać wady ukryte.

Na co zwrócić uwagę wybierając rower miejski

Rower składa się z ramy, osprzętu i akcesoriów dodatkowych – które z nich są najważniejsze? Oczywiście te, których nie będziemy mogli łatwo i tanio wymienić. Jest kilka stałych elementów, które zdecydują o tym, czy nasz rower będzie wart swojej ceny.

Jak dobrać ramę roweru?

Podstawą każdego roweru jest rama – na niej montowany jest osprzęt i to jej geometria decyduje o tym, czy rower wygodnie się prowadzi. Rama roweru może być wykonana za stali, aluminium lub nowoczesnych włókien węglowych. Najlepszym wyborem będzie rower miejski z ramą aluminiową – jest ona zdecydowanie lżejsza od stalowej, ale na pewno dużo tańsza od ramy karbonowej. Zwróćmy uwagę na to, czy przedni widelec jest amortyzowany. Na sztywnym każda nierówność wpływa nie tylko na komfort jazdy, ale również sterowność roweru. Wygodnym rozwiązaniem dla Pań jest rama z obniżoną górną rurą, czyli tzw. damka. Wygodniej na taki rower wsiadać, szczególnie w spódnicy lub sukience.

Ramy rowerów dostępne są w kilku – pojawiają się zarówno oznaczenia rozmiarów literami, jak i rozmiar w calach. Dobrze dobrana rama to wygodna i bezpieczna jazda.

Rozmiary ram rowerowych

RozmiarWielkość ramy (cale)Wielkość ramyWzrost rowerzysty
 S17″42-43 cm152-162 cm
 S/M18″46 cm162 – 167 cm
 M19″48 cm167 – 172 cm
 M/L20″51 cm172 –  175 cm
 L21″53 cm175 – 177 cm
 L/XL22″55 cm177 –  181 cm
 XL 23″ 58 cm181 –  187 cm

 

Jakie hamulce do roweru miejskiego?

Jazda w ruchu miejskim bywa niebezpieczna, dlatego warto zwrócić uwagę na hamulce, jakie zamontowano w rowerze. Najczęściej w rowerach miejskich montowane są klasyczne hamulce V-brake, czyli zaciskowe. To sprawdzony mechanizm i w ruchu miejskim wystarczający, trzeba jednak pamiętać, aby regularnie wymieniać klocki. Ten typ hamulców wymaga większej uważności na mokrej nawierzchni.

W droższych modelach rowerów montowane są hamulce tarczowe mechaniczne lub hydrauliczne. Zdecydowanie wybierajmy te drugie – mechanizm jest odporny na działanie czynników zewnętrznych. Ich skuteczność nie zmienia się na mokrej i błotnistej nawierzchni. Również siłę hamowania można łatwo modulować – hamujemy bezpieczniej i precyzyjnie kontrolujemy prędkość jazdy.

 

Powiązane artykuły