Praktycznie w każdym sklepie rowerowym znajdziesz rower miejski – wybór jest duży, więc trudno ot tak podjąć decyzję. Przed zakupem warto wiedzieć czym charakteryzuje się dobry rower miejski. Skąd biorą się różnice w cenach i jak wybrać niezawodny rower do miasta.
Rowery miejskie to grupa sprzętowa, która wciąż zyskuje na popularności. Przyczyn mody na nie jest co najmniej kilka. Poruszanie się na rowerze po mieście jest wygodne – nie stoisz w korkach i wszędzie jesteś na czas. Roweru nie trzeba tankować, więc jest znacznie taniej. To świetna alternatywa dla tłoczenia się w komunikacji miejskiej – jesteś mniej narażony na zakażenia groźnymi wirusami. Ale przede wszystkim jazda na rowerze bardzo korzystnie wpłynie na stan Twojego zdrowia, więc nie ma się nad czym zastanawiać – trzeba jak najszybciej przesiąść się na rower.
Czym charakteryzuje się rower miejski?
Rower miejski ma dość specyficzny wygląd, na pewno nie pomylisz go z innym modelem. Geometria ramy, ustawienie siodełka i kierownicy projektowane są tak, aby zapewnić Ci jak najwygodniejszą pozycję do jazdy. Na rowerze miejskim jedziesz w pozycji wyprostowanej lub inaczej mówiąc zrelaksowanej.
Charakterystyczne dla rowerów holenderskich są duże, najczęściej 28 calowe koła wyposażone w opony szosowe. Dobór wielkości koła zależy od tego jakimi trasami się poruszasz. Na większych kołach – 28’ i 29’ łatwiej pokonasz wysoki krawężnik. Natomiast mniejsze 26’ i 27’ sprawią, że rower będzie bardziej zwrotny, co również jest istotne podczas jazdy po mieście.
Klasyczny rower miejski ma również kierownicę o bardzo specyficznym kształcie. Tzw. jaskółka zakrzywiona jest tak, że dłonie na chwytach ułożone są niemal równolegle do kierunku jazdy. Ten kształt to z jednej strony wygodne manewry, a z drugiej kwestia bezpieczeństwa – nie ma ryzyka, że na zatłoczonym chodniku uderzysz kogoś przez przypadek twardym końcem chwytu kierownicy.
Najmodniejsze rowery miejskie to oczywiście modele utrzymane w stylistyce retro. Damskie o pięknym kształcie ramy, obowiązkowo z koszykiem na kierownicy. Męskie mają stylizowane lampy i najczęściej malowane są matowymi lakierami w czarnym lub granatowym kolorze. Do tego skórzane chwyty kierownicy i siodełko na sprężynach.
Konstrukcja roweru miejskiego – jaki osprzęt wybrać?
Kwestia wyboru napędu czy opon do roweru miejskiego w gruncie rzeczy zależy od tego jak i gdzie będziesz jeździć. Otóż dla osób, które poruszają się wyłącznie po płasko położonych miejskich ścieżkach wystarczy jednoślad na gładkich oponach szosowych, który niekoniecznie musi mieć też przerzutki. Taki najprostszy rower miejski kupisz już za kilkaset złotych.
Jeśli chcesz korzystać ze sprzętu bardziej wszechstronnie – w ciągu tygodnia dojeżdżać do pracy w mieście, a w weekendy i na urlopie wyjechać na nim do lasu potrzebujesz odrobinę innych komponentów. Zacznijmy od opon – na szosówkach rozpędzisz się szybko i pokonasz trasę po mieście często szybciej niż gdybyś jechał samochodem. Jednak wystarczy lekkie błoto albo kamienisty odcinek i musisz naprawdę bardzo uważać, żeby nie zaliczyć wywrotki. Trzeba również wziąć pod uwagę to, czy będziesz jeździć cały rok. Jesienią i zimą po mokrych i śliskich chodnikach na gładkich oponach daleko nie zajedziesz.
Dla aktywnych miejskich rowerzystów lepsze będą opony typu semi-slick. Jest to ogumienie dość specyficzne – środkowa część opony pozostaje gładka, więc zachowuje ona swoje właściwości podczas jazdy po asfalcie. Natomiast przy krawędziach pojawia się bieżnik, dzięki któremu woda i błoto są odprowadzane na zewnątrz, więc spada ryzyko poślizgu. A co najważniejsze zyskujesz lepszą przyczepność, na ostrych zakrętach rower jest zdecydowanie stabilniejszy. Na semi-slickach możesz śmiało pojechać do lasu.
W dynamicznym ruchu miejskim ważne są niezawodne hamulce. Warto przemyśleć zakup roweru z hamulcem torpedo na tylnym kole i aluminiowym V-brake z przodu. Torpedo to mechanizm w korbie (hamujesz cofając pedały), więc zahamujesz bezpiecznie niezależnie od stanu nawierzchni. Natomiast V-brake to lekki i łatwy w serwisowaniu mechanizm i świetnie działa w mieście jako hamulec wspomagający.
Jakie przerzutki do roweru miejskiego?
Klasyczne rowery miejskie czyli typowe holendry przerzutek nie posiadały. Ich posiadanie jednak znacznie ułatwia poruszanie się po mieście. Możliwość zmiany przełożenia na miękkie kiedy podjeżdżasz pod górę lub możliwość szybszego rozpędzania się na płaskim terenie znacznie ułatwi Ci życie. Rowery miejskie mają najczęściej 3 do 7 przełożeń.
Jazda po mieście to częste postoje na światłach i konieczność przepuszczania pieszych. Dobrze jest kupić rower wyposażony w przerzutki planetarne, które umożliwiają zmianę biegów podczas postoju. Dobry rower miejski wyposażony jest w mechanizm przerzutek ukryty w piaście – dzięki temu zmniejsza się ryzyko ich uszkodzenia. Całość jest chroniona przed działaniem czynników zewnętrznych, co sprawia, że takie przerzutki nie wymagają tak częstej regulacji jak wózki zewnętrzne.
Wyposażenie roweru miejskiego – niezbędne akcesoria i stylowe dodatki
Komfort jazdy i bezpieczne poruszanie się po mieście – to najważniejsze zadania, jakie ma spełniać Twój rower miejski. Zacznijmy od podstawowego wyposażenia – siodełko to oczywiście wygodna, szeroka kanapa na elastomerach, które amortyzują drgania. Ale uwaga – jeśli będziesz pokonywać duże dystanse zadbaj, aby siodełko nie było zbyt miękkie.
Dzwonek i oświetlenie to obowiązkowe wyposażenie. Dobry rower miejski ma fabryczne oświetlenie zgodne z przepisami (biała lampa z przodu, czerwona z tyłu) z dynamem w piaście. Dzięki temu nie musisz martwić się o to, że nocą nie będziesz odpowiednio widoczny na drodze. Jeśli rower nie ma lamp to warto wybrać modele energooszczędne, który ma kilka trybów świecenia do wyboru. Najlepsza będzie lampa zasilana akumulatorami do wielokrotnego ładowania.
Błotniki i osłona łańcucha to podstawa – dzięki nim dojedziesz do biura w czystym ubraniu. Niezbędna jest też stopka, która ułatwi Ci postawienie roweru w dowolnym miejscu bez konieczności szukania miejsca do jego podparcia. Przy okazji parkowania musisz pamiętać o solidnym zapięciu – jeśli nie przypniesz roweru w mieście nie będziesz się nim zbyt długo cieszyć.
Bagażnik to kolejny przydatny element wyposażenia – możesz przytroczyć do niego sakwy – dostępne są nawet takie, w których możesz bezpiecznie przewozić laptopa. Ponadto na bagażniku przewieziesz zakupy lub zamontujesz fotelik dla dziecka.
Na koniec koszyk – czyli chyba najbardziej charakterystyczny dodatek do roweru miejskiego. Szczególnie Panie polubiły ten dodatek – koszyczek wygląda stylowo, szczególnie wypełniony bukietem świeżych kwiatów. Do wyboru koszyka do roweru trzeba podejść praktycznie. Na rynku dostępne są modele, które montowane są na specjalnym adapterze, który umożliwia odpięcie koszyka. To bardzo ułatwia robienie zakupów – nie potrzebujesz dodatkowej siatki, po prostu zabierasz ze sobą koszyk do sklepu i zanosisz w nim zakupy do domu.