Fatbike powstał z marzeń o rowerze, na którym można przejechać każdą trasę. Bez względu na warunki i porę roku. Udało się — na fatbike’u pojedziesz po śniegu, błocie i piasku. Na trasach, gdzie inni rowerzyści muszą przenieść sprzęt na plecach, właściciel fatbike pozostaje w siodle.
Kiedy pierwszy raz widzisz fatbike, na myśl przychodzą amerykańskie monster truck’i. Ogromne opony na szerokich widelcach wyglądają niesamowicie. Rama takiego roweru może być pomalowana w różowe kwiatki, a i tak będzie wyglądał drapieżnie. W fatbike’u drzemie moc, dzięki której zyskał on przydomek czołgu wśród rowerów. Sprawdźmy zatem jakie cechy ma dobry fatbike i czy ten rower wyróżniają tylko i wyłącznie ogromne koła?
Co to jest fatbike?
Fatbike to rower terenowy na obręczach o szerokości 7 cm do 10 cm. Jego cechą charakterystyczną są bardzo szerokie opony, których grubość sięga nawet 4” – 5”, czyli kilkunastu centymetrów. Fatbike to mocny sprzęt MTB, który zdecydowanie wyróżnia się przyczepnością i stabilnością jazdy. Z oczywistych względów fatbike ma szerokie widelce, specjalnie zaprojektowane piasty i suporty, których szerokość musi odpowiadać rozmiarowi kół.
Czym wyróżnia się fatbike — cechy:
- opony 4” – 5”.
- szerokie obręcze z dziurkami (pełne obręcze tej szerokości są bardzo ciężkie),
- szerokie piasty od 135/142/150 mm a przód do 170/177/190/197 mm na tył,
- suporty wielkości 100 – 120 mm,
- szerokie widelce, odpowiednie do rozmiaru opony,
- sztywny widelec przedni.
Skąd wziął się pomysł na taki rower?
Każdy wynalazek jest odpowiedzią na konkretną potrzebę i tak też było w tym przypadku. Co ciekawe, zaprojektowanie roweru, na którym można pokonać pustynię lub jeździć po śniegu datuje się dopiero na lata 80 XX w. Prototypy powstawały nie tylko w fabrykach, ale również w garażach pasjonatów. To nic, że nie produkowano wówczas takich obręczy, a widelce trzeba było przerabiać samodzielnie. Fatbike “domowej roboty” opierały się na autorskich konstrukcjach i komponentach z motocykli.
Jakie koła i opony ma fatbike?
Koła i opony są tym, co wyróżnia fatbike spośród innych rowerów MTB, powiem więcej, to właśnie one stanowią ich przewagę. Rower tego typu powstał, aby pokonywać na nim pustynie, następnie był wykorzystywany również do jazdy po dużych warstwach śniegu. Dlatego konieczne było stworzenie konstrukcji, która zapewni dotąd niespotykaną w rowerach przyczepność. Jak uzyskać taki efekt i nie przesadzić z masą sprzętu? Obręcze w fatbikach mają bardzo specyficzną budowę. Otwory na całej osi obręczy nie służą do dekoracji, ich zadaniem jest obniżenie masy komponentu bez ubytku na sztywności.
Na jakim ciśnieniu jeździmy na fatbike?
Opony w tych rowerach są imponujące. Nie chodzi tylko o rozmiar, drapieżny bieżnik terenowy rzeczywiście odrobinę przypomina czołgowe gąsienice. Warto wybrać taki bieżnik, którego bloki ułożone są w sposób ułatwiający wypychanie błota spod kół. Tajemnicą ponadprzeciętnej przyczepności fatbike jest utrzymanie określonego ciśnienia w oponach. Jak napompować opony w fatbike? Do 0,3-0,7 bara (4-10 psi) – to minimum sprawia, że opony “przepływają” po przeszkodach. Rower na sztywnym widelcu i tak dużą oponą nie może mieć twardej opony, w przeciwnym razie będzie podskakiwał na każdej przeszkodzie, a jazda nie będzie komfortowa.
W ofercie producentów rowerów znajdziemy zarówno fatbike dla dzieci na 20- lub 24-calowych kołach oraz fatbike na dorosłych, których koła mają rozmiary od 26” wzwyż. Wybierając rozmiar roweru fatbike pamiętaj o tym, że koła są grubsze. Podczas gdy na standardowej oponie przekrok zgodzi się z rozmiarem, to w przypadku fatbike może się okazać, że zabraknie centymetrów, aby stabilnie postawić stopę.
Gdzie jeździć na fatbike?
Zasadniczo jeździć na nim można wszędzie, ale prawdziwą frajdę będziemy mieć pokonując trasę pokrytą śniegiem, na porządnym off roadzie lub podczas jazdy brzegiem morza. Są miejsca, do których nie dojedziesz innym rowerem — możesz go co najwyżej tam zanieść. Fatbike to sprzęt, który bardzo dobrze sprawdza się na grząskich nawierzchniach — błoto, piasek czy kopny śnieg nie stanowią dla Ciebie przeszkody.
Rower przejedzie też bez problemu po bardzo wyboistym terenie i dużych przeszkodach. Przyczepność jest imponująca, ale wielu miłośników MTB, którzy jeszcze nie próbowali jazdy grubych oponach boi się zbyt dużych oporów toczenia. Zupełnie niepotrzebne — jazda jest przyjemna, a brak amortyzacji sprawia, że rower jest dość zrywny. Gorzej na trasach utwardzonych — tutaj miękka opona da się we znaki.
Kto powinien kupić sobie fatbike?
Z pewnością osoby, które jeżdżą na rowerze po plaży np. mieszkańcy miejscowości nadmorskich. jeśli przemierzasz dzienni kilka lub kilkanaście kilometrów po plaży to fatbike będzie do tego celu idealny. Fani jazdy na rowerze po śniegu również się nie zawiodą, na takim rowerze możesz jechać w góry zimą. Niestety fatbike nie nadaje się do jazdy po asfalcie — na ścieżkach rowerowych będzie się wyróżniał wyglądem, ale niestety nie zaoferuje Ci szybkiego przemieszczania się.